Are nevoie bebelușul de vitamina A în diversificare și cum i-o asigurăm?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Vitamina A joacă un rol deosebit de important pentru vedere, pentru piele, pentru funcția de reproducere și pentru sistemul imunitar. Viitoarele mămici au nevoie de o cantitate sporită de vitamina A pentru a asigura creșterea și dezvoltarea fătului.

Există două forme de vitamina A pe care le putem încorpora în regimul nostru alimentar și în regimul bebelușului încă din etapa de diversificare. Este vorba de vitamina A preformată care se găsește în alimente de origine animală, inclusiv lactate, pește, carne albă și carne roșie, și apoi de provitamina A care se găsește în produsele de origine vegetală. Beta-carotenul este cel mai obișnuit tip de provitamina A și îl găsim în fructe și legume galbene, portocalii, roșii și verde închis. Partea bună este că provitamina A poate fi transformată în vitamina A de către organism.

Cele mai populare surse alimentare de vitamina A includ legumele portocalii și roșii precum cartofii dulci, morcovii, dovleacul și ardeii roșii, apoi fructe precum pepenele galben, portocale, mango și caise, apoi carne de vită, ficat și alte organe, legume cu frunze verde închis și unele crucifere precum varză kale și broccoli, apoi cerealele și alimentele fortificate cu vitamina A.

Vitamina A indicată pe etichetele alimentelor și suplimentelor este măsurată în unități internaționale UI, dar ideal ar fi ca vitamina A să fie măsurată în micrograme de echivalenți în activitatea retinolului (RAE) pentru a se evidenția modul în care diferite forme de vitamina A au diferite bioactivități, adică cât de eficient poate folosi organismul diversele forme de vitamina A. Transformarea acestora este complicată, deoarece diferite forme de vitamina au diferite cantități utilizabile pentru organism.

  • Iată, estimativ, cerințele zilnice ale organismului de vitamina A:
  • Bebelușii cu vârsta cuprinsă între 0-6 luni necesită 400 mcg RAE
  • Sugarii cu vârsta cuprinsă între 7-12 luni necesită 500 mcg RAE
  • Copiii cu vârsta cuprinsă între 1-3 ani necesită 300 mcg RAE
  • Copiii cu vârsta cuprinsă între 4-8 ani necesită 400 mcg RAE
  • Copiii cu vârsta cuprinsă între 9-13 ani necesită 600 mcg RAE
  • Bărbații adolescenți necesită 900 mcg RAE
  • Femeile adolescente necesită 700 mcg RAE
  • Bărbații adulți necesită 900 mcg RAE
  • Femeile adulte necesită 700 mcg RAE
  • Adolescentele însărcinate necesită 750 mcg RAE
  • Femeile adulte însărcinate necesită 770 mcg RAE
  • Adolescentele care alăptează necesită 1200 mcg RAE
  • Femeile adulte care alăptează necesită 1300 mcg RAE.

La nivel mondial, deficitul de vitamina A este rar. Mai degrabă, cu toții consumăm prea multă vitamina A, decât o cantitate prea mică. Cel mai adesea, cantitatea excesivă de vitamina A este cauzată de suplimentele alimentare. Atunci când avem o cantitate prea mare de vitamina A în organism tocmai pentru că am folosit suplimente alimentare, ne putem confrunta cu reacții adverse, ceea ce reprezintă un pericol pentru femeile însărcinate. În mod normal, dacă ne-am rezuma doar la sursele alimentare bogate în vitamina A, atunci nu am suferi de exces de vitamina A.

În etapa de diversificare, cel mai recomandat este să includeți o varietate de fructe și legume. Gândiți-vă la un curcubeu de fructe și legume care îl vor ajuta pe micuț să răspundă la nevoile organismului de vitamina A, cum ar fi cartof dulce, spanac, morcovi, dovleac, pepene galben, ardei roșu, mango, caise, broccoli și varză kale. Produsele lactate precum brânza ricotta, laptele și iaurtul pot fi incluse într-o dietă sănătoasă și pot contribui la îndeplinirea cerințelor de vitamina A.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *